Szerelmem, Szarajevó
Grbavica
2005
Boszniával nem bánt kesztyűs kézzel a történelem. Nem csak mert ott még alig két évtizeddel ezelőtt is a világ egyik legvéresebb, legszörnyűbb, emberek millióit testi-lelki nyomorékká tevő háborúja dúlt - hanem még éppen ezért is, mert az ország nevének említésére is még mindig mindenkinek a délszláv háború az elsődleges asszociációja. Ebben a legrosszabb talán az, hogy nem is teljesen alaptalanul, hiszen az eltűnt hozzátartozók keresése, tömegsírok feltárása, megerőszakolt nők traumája és egyéb lelki sebek még ma is közbeszéd tárgyát képezik - vagy éppen elfojtva lebegnek a levegőben.
Ebben a légkörben igyekszik boldogulni két nő: Esma (Mirjana Karanović), az egyedülálló anya, aki nappal robotol, este meg egy kétes bárban pincérkedik, hogy el tudja tartani Sara-t (Luna Mijović), tizenkét éves lányát. Ő minden ilyen korú gyerekhez hasonlóan keresi helyét a világban és Szarajevó gyászos emlékű Grbavica kerületében, valamint próbálgatja a passzív agresszió határait. Csak annyit tud apjáról, hogy háborús mártír, de amikor az erről szóló igazolásnak elő kéne kerülnie, az addig eltitkolt múlt szükségszerűen feltüremkedik. Pedig a férfiemberek képében kopogtató új élethez előbb végre rendezni kéne közös dolgaikat.
Esma nagy titka tulajdonképpen már az első pillanattól kezdve nyilvánvaló, de nem is ez a nagy kérdés. A valódi konfliktus a történelmi szembenézés, ami nem csak az ő kettejük, hanem egy egész nép dolga is egyben. Ám ez nem csak akkor nehéz, ha a bűneinket kell beismerni (mint mondjuk a második világháború után a német vagy a magyar társadalom példája - az egyiknek sikerült, a másiknak nem), hanem akkor is, ha a méltóságunk meggyalázásáról van szó.
Az eseményeken és a légkörön nem szépít, ám mégis könnyen fogyasztható, a traumákat a nézővel csak megérteti, de nem ülteti bele szándékosan. Így akár a "nőkről-nőknek-nőkbe-nőkhöz-nők által" kategóriába is berakhatnánk, de az nagy kár lenne. Egyszerűen egy anya-lánya történet egy olyan országban, ahol szekrényben több a csontváz, mint a ruha.