HTML

Mikor? Melyiket?

"– Hé! Te! Nem ismersz meg? – Nem. – Hát nem emlékszel? Hát együtt lőttük a pártházat! – Mikor? Melyiket? – Mikor melyiket!" /Hofi/

Friss topikok

  • Hungry horse: @zupasta: , azért, mert sokmilliónyian emlékezünk 1946-ra, amikor az antimagyar fajtád ült tort a ... (2019.10.16. 15:15) Választás és reménykedés, 2019
  • MAXVAL bircaman közíró: Puzsér narrarívája elsősorban ballibellenes, ezért nem jelent Puzsér problémát a Fidesznek, annak ... (2019.10.13. 07:31) Mi a baj a minden-ellenességgel?
  • szekertabor: @zupasta: "Jómagam is szerencsétlennek tartom a "homofóbia" elnevezést, hiszen ez valóban nem féle... (2019.08.21. 10:41) Üdítő tolerancia
  • MAXVAL bircaman közíró: Veszedjenek egymással Soros bábjai, semmi baj ezzel. Ez csak a kisembereknek segítenek. (2019.08.16. 06:18) Vonzások és előválasztások
  • Éhesló: @chrisred: mindezt nehéz lenne "cáfolnod": www.itthon.ma/magyarorszag-vilagon-hetedik-legkedvelteb... (2019.01.21. 07:09) Vámos Miklós csillaga

Naptár

november 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Fácse

Címkék

1848 (2) 1956 (10) 4k! (2) adó (1) afrika (5) akkordok (1) alföldi róbert (2) alkotmány (10) amerika (9) angela merkel (3) antifa (1) antiszemita (3) arab (11) asszociáció (3) atv (1) ázsia (3) bajnai gordon (3) bakondi györgy (1) balog zoltán (4) baloldali (10) bartók béla (2) bicikli (3) bíróság (3) bkv (1) bokros lajos (2) bolsevizmus (1) bosznia (1) brit (7) budapest (45) bűncselekmény (18) ceu (1) cigány (14) civil (4) család (1) cseh tamás (3) dán (1) demokrácia (24) demszky gábor (1) deutsch tamás (2) dk (5) donald trump (1) egyiptom (1) együttélés (31) együtt 2014 (10) emmanuel macron (1) engels (1) erdély (3) esztergom (1) európa (13) európai unió (18) eurovízió (10) eu elnökség (5) facebook (2) felsőoktatás (4) felszabadulás (3) ferencváros (4) fidesz (74) film (22) foci (14) fordítás (6) francia (5) g.fodor gábor (1) gazdaság (3) gender (1) görög (1) gulyás gergely (1) gyász (3) gyerek (3) gyöngyöspata (4) gyurcsány ferenc (7) háború (7) hahá (5) hajdu lászló (1) hajléktalan (1) halál (3) határon túli (11) hír tv (1) (1) hódmezővásárhely (1) hoffmann rózsa (6) hoffmann tamás (1) holokauszt (11) horn gyula (1) horthy (9) humor (1) interjú (1) internet (3) ír (2) irodalom (12) iszlám (4) izrael (17) jeszenszky géza (1) jobbik (43) jog (4) józsefváros (1) józsef attila (4) jútyúb (12) kábítószer (2) kádár (2) kálmán olga (1) karácsony gergely (4) károlyi mihály (2) karsay dorottya (1) katasztrófa (3) kdnp (13) képzőművészet (2) kettős állampolgárság (5) kft (1) kiscsillag (1) kocsis máté (3) konzervatív (5) korea (2) kormány (26) környezet (2) korrupció (2) kósa lajos (1) kossuth lajos (2) kovács zoltán (1) kövér lászló (3) közbiztonság (9) közel-kelet (7) közlekedés (3) közmédia (1) köztársaság (6) köztársasági elnök (2) külpol (25) kultúra (45) kunhalmi ágnes (2) lázár jános (3) lenin (2) lévai katalin (1) liberális (5) líbia (1) liszt ferenc (1) lmbtq (2) lmp (26) lovasi andrás (1) magyar gárda (5) magyar hírlap (1) márki-zay péter (1) marx (2) matolcsy györgy (3) mdf (4) médiatörvény (3) meggyes tamás (1) meleg (10) menekült (3) mesterházy attila (6) migráns (2) milla (3) mindszenty (1) miniszterelnök (7) moldova györgy (2) moma (1) momentum (1) mszp (52) mtk (1) náci (12) nagy imre (2) nato (2) navracsics tibor (1) német (21) németh szilárd (2) nemzeti együttműködés (11) nemzeti identitás (2) nemzeti színház (2) női jogok (9) norvég (2) nyilas (2) nyugdíj (4) oktatás (1) olasz (1) olimpia (2) önkormányzat (6) orbán viktor (49) örmény (1) orosz (6) országgyűlés (20) összefogás (9) osztrák (2) parlament (12) pénz (2) pintér sándor (3) pm (2) portugál (1) pszichológia (1) puzsér róbert (1) reklám (1) rendőr (3) rétvári bence (2) román (5) ságvári endre (2) sajtó (1) schiffer andrás (6) schmidt mária (1) schmitt pál (3) semjén zsolt (2) simicska lajos (1) skót (2) soltész miklós (2) sör (1) soros györgy (3) spanyol (1) sport (17) stágel bence (2) svéd (2) szabó ervin (1) szalai annamária (2) szanyi tibor (2) szdsz (4) szélsőjobb (8) szex (5) szigetvári viktor (1) szijjártó péter (2) színház (11) szlovák (6) szocdem (1) szociális (2) szolidaritás (1) szombathely (1) sztrájk (1) tarlós istván (9) teleki pál (1) terror (3) tétényi éva (2) tóbiás józsef (1) történelem (29) trianon (7) trump (2) tudomány (2) tüntetés (13) újbuda (1) ukrán (4) ungváry krisztián (1) ungváry rudolf (1) ungváry tamás (1) ünnep (5) uralkodó (2) vágó gábor (1) választás (41) vallás (2) városliget (2) videó (16) vona gábor (3) vörös iszap (1) zene (35) zöld (7) zöld baloldal (2) zsidó (27) Címkefelhő

Nemzetközi helyzet

free counters

kerekparut_piktogram.jpgA Veszprém megyei Rendőr-Főkapitányság kiadott egy közleményt kerékpározási témakörben, amit a 444 is kábé szó szerint lehozott, ezúttal minden irónia nélkül, ellenben maximálisan megtámogatva a szerv tájékoztató munkáját. Olvasás közben már meg is jelent előttem egyenruhában egy pocakos, bajszos Kovács Huszonkettő törzsőrmester, körzeti meghízott (by Boncz Géza), aki éppen elmondja az állampolgárnak, hogy mit szabad és mit nem. Amit most éppen nem szabad, az a járdán történő biciklizés. De jól láthatóan ő sem tud erről többet mondani, mint az autókra tervezett KRESZ-be belepasszírozott, unalomig ismert, de a rendőrőrsön kívüli élettől elrugaszkodott szabályok kisiskolás ismételgetését.

Itt van mindjárt az a pont, hogy mégiscsak szabad járdán biciklizni, ha "az úttest kerékpár közlekedésre (sic!) alkalmatlan", mint ahogy ezt a KRESZ 54. paragrafusában benne áll. A törvény betű szerinti értelmezésében ez sok mindent tartalmazhat: ha túl forgalmas, ha tömött dugóban állnak az autók, vagy az utca éppen ellenkező irányba egyirányú. Ám a kérdést hamar helyre teszik: ez az alkalmatlanság kizárólag a burkolat állapotára vonatkozik, hiába nem tartalmaz a KRESZ erre még csak utalást sem. De az egyértelműsítés kedvéért még hozzáteszik (és ezt a 444 külön ki is emelte):

"Az úttesten folyó forgalom nagysága és összetétele nem befolyásolja az alkalmasságot, ezért bármennyire is nagynak tűnik a forgalom, az úttesten kell kerékpározni." 

Szóval Kovács Huszonkettő törzsőrmester megmondja, előre és látatlanban, hogy ha esetleg nagy tömegű és sebességű autók száguldoznak valamelyik belvárosi autópályán, akkor az a forgalom legfeljebb a hülye bringás számára tűnik nagynak, valójában bátran lehet ott is tekerni. Hiába van benne a KRESZ-ben, rögtön az elején az is, hogy mindenkinek kötelező "úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse" - ami nyilván vonatkozik a közlekedő saját személybiztonságára is, Kovács Huszonkettő aztat jobban tudja.

De a legjobb csak most jön:

"Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen - a KRESZ utasításának megfelelően - a kerékpárról le kell szállni, és azt tolva szabad csak az úttesten áthaladni! A zebrán csak a gyalogosoknak van elsőbbsége, a kerékpárosoknak nincs!"

Ez a tologatós agymenés is megérne egy misét: vajon egy az autósok mit szólnának, ha a KRESZ őket szólítaná fel, hogy itt vagy ott szálljanak ki és tolják? De nem is ez a lényeg. Hanem hogy a két mondat tökéletesen ellentmond egymásnak. Ugyanis amint valaki a bicikliről leszáll és tolja, automatikusan gyalogossá minősül át, innentől kezdve a második mondat teljesen értelmetlen. Az igazság azonban az, hogy a KRESZ-ben valójában a második mondat (nincs elsőbbsége) szerepel, miközben az első (csak tolni szabad) SEHOL nincsen benne. Ebből is látszik, hogy a KRESZ kerékpárosokra vonatkoztatott része, illetve a rendőrség jólmegaszondása mennyire életidegen és használhatatlan. (Valóban van egy sor, ami valóban kimondja, hogy le kell szállni és gyalogosként kell áttolni - ám azt a KRESZ arra az esetre vonatkoztatja, amikor egy biciklis az útszéli kerékpársávból akar balra kanyarodni. Amúgy a való életben legtöbbször ezt is meg lehet oldani körülnézéssel, indexeléssel és belső sávba sorolással.)

kerekparut_kormend.jpg

A hírhedtté vált körmendi bicikliút.

Bizony van olyan, hogy egy biciklis a járdára kényszerül. Lehet a zsúfoltság miatt, vagy akár azért, mert széles  és forgalmas utakról általában nem lehet balra kanyarodni, vagy csak azért, mert a balesetmentes közlekedés akkor és ott ezt kívánja meg. Persze ezt nem állat módjára kell megtenni, max sebességgel, frászt hozva minden gyalogosra, le52arva mindent maguk körül - és ezzel tápot adva a bringásokról elterjedt negatív sztereotípiáknak. Elég nagy ez a város (bármelyik), hogy elférjünk benne, csak figyeljünk egymásra, és legyünk tisztában a másik mozgásterével, és hogy a járda a gyalogosé, ott mindenki más csak vendég. Mint ahogy olyan is előfordul, hogy gyalogos téved a bicikliútra, akinek - a járdázó biciklisekkel ellentétben - általában fogalma nincs arról, hogy az ott nem neki van felfestve, és föl van háborodva, ha valaki lecsöngeti. (Meg lelépeget az úttestre körülnézés nélkül, sokszor belemélyedve az okostelójába, amit a biztonság kedvéért még egy nagyteljesítményű fülhallgatóval is hozzáerősít a fejéhez.) Izgatottan várom a rendőrség üzenetét az ő számukra is.

Nyilván ahol a járdán (vagy a zebrán) a gyalogosforgalom, vagy a járda szélessége (akár egy aszfaltozás vagy kiülős hely miatti járdaszűkület) nem teszi lehetővé a járdán való biciklizést, ott - a már annyit emlegetett balesetmentesség nevében - valóban érdemesebb pár méteren keresztül tolni. (A 444 képe pont egy ilyen helyzetet ábrázol, a Margit híd budai hídfőjénél. Tegyük hozzá: itt egyáltalán nincs megoldva, hogy biciklivel röviden és egyszerűen el lehessen jutni a hídon átvezető bicikliútra. Legfeljebb olyan nagy és bonyolult kerülővel, ahol szintén lehetetlen szabályosan közlekedni.) Van ilyen elrettentő példa is, de alapvetően ahol a biciklis a járdára kényszerül, ott a járda is elég széles.

444_biciklis-2.png

A 444 szóban forgó képe.

Szóval ha már kölcsönös odafigyelésről és tiszteletről beszélünk: ideje, hogy a helyi és országos törvényhozók végre ne a szabályok szolgai betartását kényszerítsék ki, hanem esetleg azt formálják a valóság, az emberek és az igények szerint - ahogy erre ez a cikk is felhívja a figyelmet. Elvégre csak a sötét diktatúrákban szolgálják az emberek a szabályokat, egy szép, szabad világban ez pont fordítva történik. Kár, hogy ami felé mostanság haladunk, az kerékpáros témakörben sem ad okot sok bizakodásra.

(A 444-nek nem ez az első alkalma, hogy valamelyik ügyeletese önkéntes rendőrt játszva összemos teljesen különböző eseteket, meg általában mindent, amivel a biciklisekről le lehet venni a keresztvizet. Az újrahasznosított csúnyabringás fotó is onnan származik.)

Címkék: közlekedés rendőr bicikli

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mikor-melyiket.blog.hu/api/trackback/id/tr2915027502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.