Ha nem tudok elaludni, mindig a budapesti tömegközlekedésre gondolok, hátha az álomba ringat. Jóesetben már a metróállomások sorolgatása álomba ringat, de tegnap éjjel rossz eset volt. Ám nagyjából kialakítottam koncepciómat a dél-budai közösségi közlekedéssel (ma már így mondjuk szépen) kapcsolatban.
Épülget a 4-es metró. Nem kel hozzá nagy fantázia, hogy rájöjjünk: a Kelenföldi pu.-Móricz Zsigmond Körtér-Keleti pu.-Bosnyák tér útvonal elsősorban a 7-es buszt lesz hivatott kiváltani. Bár ettől az még nem fog teljesen megszűnni, ugyanis a Bornemissza tér, a Kelenföld-városközpont, a Kosztolányi Dezső tér kimarad az új metró vonalából, ugyanígy a Ferenciek terét meg a Rákóczi utat is továbbra össze kéne kötni egymással. Legfeljebb csak a piros 7-es szűnne meg, az Etele úton úgyis végigmegy a 103-as, a Kosztolányihoz meg villamossal továbbra is el lehetne jutni.
A másik, amit a metró kiváltana, az a 47-49-es villamosok. Tekintve, hogy a Körtér és a Kálvin tér között a metró útvonala teljesen megegyezik, sajnos egész biztos eltűnik a kiskörúti villamos. A Kálvin és a Deák között meg csak nem tartanának fenn egy egész vonalat. Arra úgyis ott lenne a 9-es busz, ha csinálnának neki a Kálvinra egy normális megállót. Így ezekre a vonalakra csak a Körtértől lenne szükség. A 49-es ki is eshetne, ugyanis ahelyett továbbra is járna a 19-es - vagy ami ahelyett lenne. Ugyanis az már konkrét terv, hogy villamossal összekötnék a Margit-hidat a Batthyány térrel, és összekapcsolnák a 17-es villamost a 19-41-es járatokkal. Így létrejöhetne két egységes viszonylat Óbuda és Budafok, illetve Kelenföld között. (Jól esne, ha az egyiket 9-esnek neveznék el, hiszen azzal gyakorlatilag újjáéledne az egykor a Batyi és Budafok között járó viszonylat.)
Visszatérve a Körtérre: a 47-es villamost pedig a Fehérvárin kiválthatná a fentebb taglalt Budai Egyesített - főleg ha a 4-es villamost, szintén a már létező tervek alapján, újra ráterelnék a Fehérvárira. Akkor aztán ő is mehetne egészen Budafokig. A Bocskai-Fehérvári kereszteződésétől meg már menne a metró, a Körtérig meg a fentebb említett egyesített budai járat. Nem is beszélve a 18-as villamosról, ami úgyis járna tovább a Krisztina körúton, és neki is kéne egy végállomás arrafelé. (Bár kis átalakítással arra a Szt. Gellért tér is megfelelne.)
A legendás 9-es a Gellért térnél
Fenti logikával, ha a 4-est meghosszabítanák, ugyanígy lehetne tenni a 6-ossal, mondjuk Kelenföldig. Akkor legalább a Körtéren felszednék a márványpadlót, amin esőben-hóban képtelenség járni, de legalább biztos jó drága volt. A jövő úgyis újra a hosszú és egységes viszonylatoké. Sima jeggyel egy ezresbe kerül, hogy valaki egy átszállással eljusson a belvárosba, majd haza is jöjjön onnan. Legalább az átszállás megszüntetésével könnyíthetnének kicsit a helyzeten.
Az pedig már további fantáziálás kérdése lehetne, hogy a Moszkva tértől nem akarjuk-e a 6-ost kivinni Hűvösvölgyig, a 4-est meg mondjuk az 59-es helyett Farkasrétig. Mindenesetre már az a tény, hogy ebben a városban élek, már önmagában elég témát ad ahhoz, hogy mindig legyen min agyalnom.
Ami még nagyon fúrja az oldalamat, az a majdani 5-ös metró, de arról majd legközelebb. Addig is íme kedvenc villamosos képeim (természetesen a Hampage-ről):