HTML

Mikor? Melyiket?

"– Hé! Te! Nem ismersz meg? – Nem. – Hát nem emlékszel? Hát együtt lőttük a pártházat! – Mikor? Melyiket? – Mikor melyiket!" /Hofi/

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Fácse

Címkék

1848 (1) 1956 (9) 4k! (2) adó (1) afrika (3) akkordok (1) alföldi róbert (1) alkotmány (10) amerika (10) angela merkel (1) antiszemita (2) arab (7) asszociáció (3) ázsia (2) bajnai gordon (2) balog zoltán (4) baloldali (7) bartók béla (2) bayer zsolt (1) benjamin netanjahu (1) bicikli (3) bíróság (2) bkv (1) bokros lajos (1) bolsevizmus (1) bosznia (1) brit (2) budapest (40) bűncselekmény (14) ceu (1) cigány (12) civil (2) család (1) cseh tamás (3) dán (2) demokrácia (19) demszky gábor (1) deutsch tamás (2) dk (3) donald trump (3) egyiptom (1) együttélés (24) együtt 2014 (4) emmanuel macron (1) engels (1) erdély (3) esztergom (1) európa (9) európai unió (10) eurovízió (11) eu elnökség (5) facebook (1) felsőoktatás (5) felszabadulás (3) ferencváros (3) fidesz (67) film (17) foci (11) fordítás (3) francia (3) fürjes balázs (1) gazdaság (3) gender (1) görög (1) grúz (1) gulyás gergely (3) gyerek (1) gyöngyöspata (4) gyurcsány ferenc (6) háború (5) hahá (3) hajléktalan (1) halál (2) határon túli (10) hír tv (1) hódmezővásárhely (1) hoffmann rózsa (4) hoffmann tamás (1) holokauszt (5) horthy (8) humor (1) indiai (1) interjú (1) internet (1) ír (1) irodalom (10) iszlám (3) iványi gábor (1) izlandi (1) izrael (12) jeszenszky géza (1) jobbik (39) jog (3) józsefváros (2) józsef attila (4) jútyúb (11) kábítószer (2) kádár (2) karácsony gergely (6) károlyi mihály (2) karsay dorottya (1) katasztrófa (1) kdnp (10) képzőművészet (2) keresztény (1) kettős állampolgárság (4) kft (1) kiscsillag (1) kocsis máté (3) konzervatív (3) korea (2) kormány (20) koronavírus (6) korrupció (1) kósa lajos (1) kossuth lajos (3) kovács zoltán (1) kövér lászló (2) közbiztonság (8) közel-kelet (3) közlekedés (2) közmédia (3) köztársaság (5) köztársasági elnök (1) külpol (12) kultúra (32) kunhalmi ágnes (2) lázár jános (2) lenin (2) lévai katalin (1) liberális (5) líbia (1) liszt ferenc (1) lmbtq (2) lmp (24) lovasi andrás (2) macedón (1) magyar gárda (5) magyar hírlap (1) márki-zay péter (2) marx (2) matolcsy györgy (2) mdf (4) médiatörvény (3) meggyes tamás (1) meleg (9) menekült (2) mesterházy attila (5) migráns (3) milla (3) mindszenty (1) miniszterelnök (3) mi hazánk (1) moldova györgy (2) moma (1) momentum (4) mszp (37) mtk (1) náci (8) nagy feró (1) nagy imre (2) nav (1) német (16) németh szilárd (1) nemzeti együttműködés (8) nemzeti identitás (1) nemzeti színház (2) niedermüller péter (2) női jogok (8) norvég (2) nyilas (2) nyugdíj (4) olasz (2) olimpia (3) önkormányzat (5) orbán viktor (36) orosz (3) országgyűlés (23) összefogás (8) osztrák (2) parlament (11) pénz (2) pintér sándor (2) pm (2) portugál (2) puzsér róbert (1) rajz (1) reklám (2) rendőr (2) román (5) ságvári endre (1) sajtó (1) schiffer andrás (5) schmidt mária (1) schmitt pál (3) simicska lajos (1) soltész miklós (1) sör (1) soros györgy (2) spanyol (1) sport (14) stágel bence (2) szabó ervin (1) szabó tímea (1) szalai annamária (2) szdsz (4) szélsőjobb (5) szex (3) szijjártó péter (2) színház (7) szlovák (6) szocdem (1) szociális (1) szolidaritás (1) szombathely (1) sztrájk (1) tarlós istván (10) teleki pál (1) tétényi éva (2) török (1) történelem (22) tóth gabi (1) trianon (7) trill zsolt (1) trombitás kristóf (1) trump (2) tudomány (3) tüntetés (10) újbuda (1) ukrán (4) ungváry rudolf (1) ungváry tamás (1) ünnep (2) vágó gábor (1) választás (31) vallás (3) városliget (1) videó (17) vona gábor (3) vörös iszap (1) zene (33) zöld (6) zöld baloldal (2) zsidó (18) Címkefelhő

Nemzetközi helyzet

free counters

Bizonyára emlékszünk még Markos-Nádasék kortársszínház-paródiájára: a tűzoltó locsol a színpadon, a portás megkérdezi, miért locsol, a tűzoltó megbünteti, mert dohányzik - szóval minden megy magától. Az Artus Műhely produkciója, az Ulysses nappalija is nagyjából erre a koncepcióra épül: egy-egy (vagy akár egyszerre több) ponton, kis epizódokban folynak a jelenetek, amiknek általában nincs kezdetük, nincsvégük, csak egy-egy alapötletük, amelyek ebben a formában is remekül megállják a helyüket. Vagy mint a címből is kiderül: ahogy Odüsszeusz (latin nevén Ulysses) is körbehajózta az akkor maximálisan elképzelhető világot, úgy ez a darab is egy sok kis állomásból álló utazás a színpadi kreativitás szigetvilágában.

Ám itt a közönség - a fent említett kabarészámmal ellentétben - nem, hogy zavaró tényező, hanem az előadás szerves része. Az Artus Stúdió állandó terme a kelenföldi Sztregova utcában (a Fonó mögött), nem más, mint egy régi gyár hangárja, telepakolva ikeás kanapékkal, bennük nézőkkel, lámpákkal, asztalokkal, borral, ropival - mint egy óriási nappali, ahol bennünket vendégül látnak, miközben körülöttünk folyik a játék. De a színpad és nézőtér közötti fal nem csak fizikailag omlik le. Maga a darab is rendkívül extrovertált, direkt a közönségnek szól, mintegy bemutatva egy kis besztofot a fel nem használt és/vagy legújabb ötletekből, szkeccsekből, a komoly művészek színfalak mögötti baromkodásából, hogy azokból se maradjon ki senki. Nem akartak belepasszírozni semmilyen komplex, magvas,súlyos mondanivalót, ebből pedig egy, a műfajban is szokatlanul szabad, laza, humoros előadás kerekedett ki.

Ma este még adják a XI. Sztregova utca 7. alatt, szóval jó lesz igyekezni.

Címkék: kultúra színház

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mikor-melyiket.blog.hu/api/trackback/id/tr52885078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eduard Vanek 2011.05.20. 21:04:52

Ebből az írásból azt látom, hogy vagy nem láttad az előadást, ami nem igaz, vagy nem értetted, ami már lehetséges. Illetve nem értettél belőle semmit, még annyit sem, amennyit magyarázat nélkül lehetne, és nem mentél tovább a látottak primér látványán. A bestof kijelentésed túlságosan degradáló olyan jelenetekhez képest, int például az öngyilkos, paradicsomleves tálalása, vagy akár a teregetés jelenet. Lehet rajta nevetni, első körben. De utána csak beindítja a gondolatokat a mindennapi gondjaink felé, nem? Marháskodó szkeccs-gyűjtemény lenne? Szerintem gondold át még egyszer ezt az írást! A sorok között lehet a lényeg.

zupasta · http://mikor-melyiket.blog.hu/ 2011.05.21. 15:48:28

Köszönöm a hozzászólást! Szerintem a lkedves kommentelő alapvetően olyasmit olvasott ki fenti írásból, ami benne sincs. Nem írtam olyat, hogy marháskodás lenne, a besztof meg a szkeccs kifejezésekben meg nem látok semmi degradálót. A darab egyszerűen rövid, különálló jelenetekből áll, amelyek egymással laza kapcsolatban állnak. Azt nem mondtam, hogy ezek ne lennének elég ütősek vagy néhányan közülük elég katartikusak. De ha ezek után én úgy jövök ki a teremből, hogy milyen jó darabot láttam, és nem sírok reggelig a paradicsomlevesen, ebből még nem gondolom, hogy nem értettem volna.

A komikum és a mögöttes tartalom különben sem zárják ki, sőt jó esetben egymást erősítik egymást, csak éppen nem az egész darabnak volt egy nagy átfogó, szájbarágott mondanivalója (az Artustól ez furcsa is lenne), hanem a párperces szkeccseknek megvoltak a maguk tanulságaik. Közülük néhánynak meg tényleg csak annyi, hogy egy ötlet, amit meg kéne már csinálni, mert jó. Nem kell mindent túlmisztifikálni. Persze én is tévedhetek, de az még jobban, aki a színházban csak azt keresi, mitől zuhanhatna magába.

Eduard Vanek 2011.05.21. 16:11:31

Maga a darab is rendkívül extrovertált, direkt a közönségnek szól, mintegy bemutatva egy kis besztofot a fel nem használt és/vagy legújabb ötletekből, szkeccsekből, a komoly művészek színfalak mögötti baromkodásából, hogy azokból se maradjon ki senki. Ezt te írtad. Ez így az ami!

Nem kell magunkba zuhanni egy-egy jelenet láttán, elég, ha csak elgondolkodik az ember. A nagy krokodilkönnyek nem törvényszerűek a felfogott értelem után. Ha mindenki összeroskadna és melléülne minden katartikus élmény, vagy élménycsíra után, az összes színházbajáró (Isten tartsa meg jó szokásukat) csak kisírtszemű szemüveges kiszáradtbőrű romantikusból állna.
A túlmisztifikálás pedig, nos erről a fogalomról majd egy következő esztétika órán beszélgetünk, amikoris az előadás és a közönség tényleges kapcsolatáról és a blöffök beszopásáról elemezgetünk.
süti beállítások módosítása